ЗАХОДИ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ.
Корупція завдає непоправної шкоди державі і суспільству , наслідками якої є:
• неефективність корупційних фінансових потоків з погляду економіки країни;
• втрати податків неефективний розподіл і витрачання державних коштів і ресурсів;
• коли податкові органи привласнюють собі частину податків;
• втрати часу через чинення перешкод, зниження ефективності роботи державного апарату в цілому;
• розорення приватних підприємців;
• зниження інвестицій у виробництво, уповільнення економічного зростання;
• пониження якості суспільного сервісу;
• нецільове використання міжнародної допомоги країнам, що розвиваються, що різко знижує її ефективність;
• неефективне використання здібностей індивідів: замість виробництва матеріальних благ люди витрачають час на непродуктивний пошук ренти;
• зростання соціальної нерівності;
• посилення форм організованої злочинності — банди перетворюються на мафію;
• занепад політичної легітимності влади;
• зниження суспільної моралі.
Найбільш корумповані сфери діяльності:
• державні закупівлі (тендери на інвестиційні проекти, особливо, за участю іноземних корпорацій, що несуть чиновникам надприбутки та «відкати» з операції);
• позабюджетні рахунки, що створюються із легітимною метою (пенсійні, дорожні фонди тощо), доходи яких акумулюються у кишенях чиновників;
• податкові відносини (податкові пільги тощо);
• продаж сировинних товарів за цінами нижче ринкових;
• об`єднання територій (районування) та децентралізація, оскільки вони впливають на вартість землі;
• видобуток природних ресурсів;
• продаж державних активів, особливо приватизація державних підприємств;
• земельні відносини (організація ринку землі з подальшим її продажем);
• надання монопольного допуску до певного виду комерційної (особливо експортно-імпортної) діяльності;
• контроль над тіньовою економікою і нелегальним бізнесом (здирство, захист від переслідування, знищення конкурентів тощо);
• призначення на відповідальні пости в органах влади;
• ліцензування та реєстрація підприємницької (в тому числі, банківської) діяльності;
• видача дозволів на розміщення цінних паперів і проведення банківських операцій з бюджетними коштами;
• отримання кредитів (у тому числі і державних цільових);
• митне оформлення імпортованих товарів;
• отримання експортних квот;
• будівництво і ремонт за рахунок бюджетних коштів;
• відкриття і припинення кримінального провадження;
• судова система (прогалини у законодавстві дають змогу трактувати ті чи інші рішення «на свій розсуд»);
• контроль за безпекою дорожнього руху;
• контроль за дотриманням правил техніки безпеки, пожежної безпеки, санітарного стану установ та організації;
• контроль за дотриманням умов ліцензування;
• надання житлово-комунальних та інших послуг (житлово-комунальне господарство України);
• нагляд за дотриманням правил полювання та рибальства;
• державна реєстрація, атестація та акредитація недержавних вищих навчальних закладів;
• надходження в спеціалізовані загальноосвітні школи;
• прийом в дошкільні виховні заклади;
• прийом на службу (роботу) на високооплачувані або дозволяють мати значний незаконний дохід посади в державних і місцевих органах.
Ознаки корупції:
• умисним використанням наданих службових повноважень та пов’язаних з ними можливостей у публічній та приватній сферах діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб;
• спеціальною метою – одержанням неправомірної вигоди, яка виражається у грошових коштах або іншому майні, перевагах, пільгах, послугах, нематеріальних активах, будь-яких інших вигодах нематеріального чи негрошового характеру;
• прийняттям чи прийняття обіцянки/пропозиції отримання неправомірної вигоди для себе або інших осіб;
• обіцянкою/пропозицією чи наданням неправомірної вигоди особі, що уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування та є суб’єктом корупції;
• обіцянкою/пропозицією чи наданням неправомірної вигоди на вимогу особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей;
• суб’єктом, яким є тільки особи, уповноважені на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування, а також особи, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Причини та умови корупційної злочинності можна поділити на:
• Політичні;
• Економічні;
• Правові;
• Організаційно-управлінські;
• Соціально-психологічні.
Заходи запобігання корупції складаються:
Загальносоціальні:
• відповідне коректування здійснення економічних реформ, посилення соціальної спрямованості реформ;
• перехід до реальних й реалізованих бюджетів;
• вдосконалення податкового законодавства;
• забезпечення чіткої правової регламентації діяльності органів державної влади, законності та гласності такої діяльності, державного і громадського контролю за нею, підвищення морального, матеріального і культурного рівня населення;
• залучення інститутів громадянського суспільства до боротьби з корупцією, велику увагу приділяючи вихованню правовому та громадянської свідомості, отриманню навичок антикорупційного поведінки (тут особлива роль відводиться засобам масової інформації, які повинні пропагувати антикорупційну політику).
Спеціально-кримінологічні:
• добір кадрів державних службовців, припинення фактів корупції, запобігання встановлення корумпованих зв’язків організованими злочинними формуваннями зі співробітниками правоохоронних та інших державних органів, підготовка та прийняття низки антикорупційних законодавчих актів;
• проведення експертизи чинного законодавства для виявлення невизначеностей, що можуть сприяти зростанню корупції серед державних службовців;
• впровадження комплексу заходів фінансового контролю за державними службовцями;
• вдосконалення інституту державної служби (роблячи акцент на збільшення грошового утримання державних службовців, кадрової політики, формування моральної обстановки і підвищення престижу державної служби);
• створення державного органу (Агентства по боротьбі з корупцією), наділеного реальними повноваженнями;
• реформування та зміцнення правоохоронної системи;
• розмежування дисциплінарно, адміністративно і кримінально караних корупційних правопорушень.
Остання зміна сторінки: 06-04-2023 09:56