СКИНУТИ

Стаття 43 Конституції України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та отримувати за це винагороду у вигляді заробітної плати, не нижчої від визначеної законом. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання.

Адже тільки оформлена згідно законодавства праця дає змогу заробити страховий стаж, і тільки легальна заробітна плата вплине на розрахунок майбутньої пенсії.

Законом України “Про державний бюджет України на 2019 рік” встановлено розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня 2019 року у сумі4173 грн., з якої повинні бути сплачені усі податки та єдиний соціальний внесок. Якщо працівнику нараховано заробітну плату меншу мінімальної та здійснено нарахування єдиного соціального внеску із суми різниці між мінімальною заробітною платою та фактично нарахованою, страховий стаж для обчислення пенсії розраховуватиметься з врахуванням сплати внеску від фактично нарахованої (заробленої працівником) заробітної плати.

Легалізація заробітної плати актуальна з двох причин:

–  збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, в т.ч. до Пенсійного фонду України;

– соціальні гарантії для найманих працівників, розмір яких залежить від тривалості страхового стажу.

Працівник, який отримує зарплату в “конверті” офіційно вважається непрацюючим. Йому не зараховується страховий стаж, а відповідно:

– він втрачає право на одержання пенсії по віку, по інвалідності або по втраті годувальника.

– його можуть звільнити в будь-який час, без жодних компенсацій.

– у нього немає права на відпустку, права на оплату лікарняних та допомогу по безробіттю, права не працювати у вихідний та святковий день, права на охорону праці, права на соціальне страхування.

Відповідно до нині діючого пенсійного законодавства встановлена пряма залежність розмірів пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. Тобто у страховий стаж при виході на пенсію враховуються тільки ті періоди, у яких відбувалось нарахування та за які повністю сплачені страхові внески із заробітної плати у сумі не меншій мінімального страхового внеску, зарахування страхового стажу здійснюється пропорційно сплаченим страховим внескам. Бувають ситуації, коли людям за рік роботи зараховується менше місяця страхового стажу. А низька заробітна плата дає низький коефіцієнт заробітку, який враховується при обчисленні пенсії.. Якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за своїх найманих працівників (причиною може бути і виплата заробітної плати в “конвертах” без сплати страхових внесків, і нарощування заборгованості як з виплати заробітної плати, так і зі сплати страхових внесків), то періоди, за які не сплачені внески, “випадають” із страхового стажу найманого працівника та не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії.

На сьогоднішній день, зареєструвавшись на веб-порталі Пенсійного фонду України, кожна застрахована особа має можливість контролювати свою зарплату та майбутню пенсію, перевіряти факт сплати внесків та суму, з якої вони перераховуються.

Діяльність Ужгородського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області за звітний період спрямовувалась на забезпечення стабільного фінансування та своєчасної виплати пенсій, подальшого реформування пенсійної системи, покращення якості обслуговування громадян.

Упродовж 7 місяців 2018 року до бюджету управління надійшло 4491,5 тис.грн. Планові показники по надходженню коштів виконано на 121,6% (план складав 3692,5 тис.грн.).

За додатковими ставками при плані 12 569,7 тис.грн., надійшло 12 799,1 тис.грн. або 101,5% планового показника.

Станом на 01.08.2018 року заборгованість до Ужгородського об’єднаного управління Пенсійного фонду України по Ужгородському районі зі страхових внесків складає 965,7 тис.грн. В порівнянні до 01.01.2018 року заборгованість зменшилася на 2,9 тис.грн. Боргують до Пенсійного фонду по Ужгородському району 11 платників (4 юридичні особи та 7 фізичних осіб).

Перебувають у процесі банкрутства 3 платників на суму 847,3 тис.грн.:

  1. АПК «Ужгородський» - 673,4 тис.грн.
  2. ДП «Червона Зірка» - 172,9 тис.грн.
  3. ПП Путієва Ю.Г. – 1,0 тис.грн.

Дієвий статус боргу 8 платників на суму 118,4 тис.грн.:

  1. ДП «Великолазівський» - 62,4 тис.грн.
  2. РБД «Райспоживспілки» - 45,7 тис.грн.

Борг по відшкодуванню пільгових пенсій станом на 01.08.2018 р. становить 975,4 тис.грн. по 10 платниках. В порівнянні до 01.01.2018 року заборгованість збільшилась на 109,5 тис.грн.

Найбільшими боржниками по відшкодуванню пільгових пенсій є:

  1. ДП «Червона Зірка» - 336,5 тис.грн.
  2. АПК «Ужгородський» - 168,1 тис.грн.
  3. ДП «Великолазівський» - 127,4 тис.грн.
  4. ПАТ Ужгородська ПМК «Агробуд» - 165,1 тис.грн.

Ужгородське об’єднане управління Пенсійного фонду України інформує, що відтепер усі категорії пенсіонерів, які отримують пенсійні виплати через «Ощадний банк України», мають право отримувати електронне посвідчення (ЕПП).

Запровадження електронного пенсійного посвідчення значно розширює можливості його користувача, адже одночасно і платіжна банківська картка, і пенсійне посвідчення, і електронний цифровий підпис. За його допомогою можна не лише отримувати пенсію, а і провести оплату комунальних послуг, розрахуватися за покупку безпосередньо в магазині. Крім того, користувач через Інтернет-мережу отримує доступ до інших онлайн-сервісів, а також повний спектр банківських послуг. А ще власник ЕПП в подальшому зможе пред’явити цю картку для користування пільгами у праві на проїзд у громадському транспорті або для отримання знижки при розрахунку в торговельній мережі.

Оскільки електронне пенсійне посвідчення містить графічну та електронну інформацію про власника та ключ електронного цифрового підпису, за його допомогою пенсіонер отримує доступ до всіх державних електронних сервісів, може замовляти документи на веб-порталах органів влади та переглядати інформацію про розмір своєї пенсії, дані про страховий стаж, заробітну плату, сплачені страхові внески тощо.

Для отримання електронного пенсійного посвідчення пенсіонеру необхідно звернутись до управління Пенсійного фонду за місцем фактичного проживання, подати відповідну заяву, долучивши до неї копії паспорта громадянина України та довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, фотографію розміром 30х25 мм. Внутрішньо переміщена особа додатково надає довідку про взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи. Відтак особисто прийти до зазначеного у заяві відділення «Ощадбанку» й отримати посвідчення.

Інваліди І та ІІ груп, які потребують постійного догляду, та особи, які досягли 80-річного віку, можуть звернутись до управління Пенсійного фонду по телефону або на електронну пошту для подачі заяви на дому.

Електронне пенсійне посвідчення виготовляється безкоштовно упродовж 30 робочих днів із дня подачі заяви до управління Пенсійного фонду.

За додатковою інформацією просимо звертатися до відділу обслуговування громадян за адресою: м.Ужгород, вул.Загорська, 2, І поверх (каб.9).

Згідно діючого законодавства фізичні особи – підприємці зобов’язані сплачувати єдиний внесок в розмірі не меншому ніж 22% від мінімальної зарплати, яка на сьогодні складає 3723 грн., відповідно мінімальний страховий внесок – 819,06 грн. на місяць.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж – період, протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно Закону України №2148-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» з 1 січня 2018 року право на пенсію мають особи, які досягли пенсійного віку, передбачено статтею 26 Закону №1058 «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (для чоловіків – 60 років, для жінок – враховуючи градацію по віку для тих, що народилися до 1 квітня 1961 року), та мають стаж 25 років. Кожного наступного року до розміру страхового стажу додаватиметься один рік (2019 рік – 26 років, 2020-ий – 27 років і т.д.), і в 2028 році, аби отримати пенсію за віком, необхідно буде мати 35 років страхового стажу.

З метою дотримання законодавства в частині сплати єдиного внеску та зарахування періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу фізичним особам-підприємцям необхідно також сплатити заборгованість зі сплати єдиного соціального внеску.

Всю інформацію про страховий стаж, нараховану заробітну плату та сплачені страхові внески можна отримати, зареєструвавшись на Веб-порталі Пенсійного фонду України(www.portal.pfu.gov.ua) або звернувшись до органу Пенсійного фонду України.

Крім того, інформацію про розмір свого страхового стажу, набутого з 1 січня 2004 року, про сплату страхових внесків можна отримати через СМС-повідомлення від Пенсійного фонду України, подавши заяву до Ужгородського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області або іншого найближчого управління.

З 1 січня 2017 року фізичні особи-підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, та віднесені до першої групи платників податку, зобов’язані сплатити єдиний внесок за місяць у сумі не менше 0,5 мінімального страхового внеску. Відповідні періоди здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу зараховуються пропорційно до сплаченого єдиного внеску.

Зокрема, у 2017 році мінімальний страховий внесок для фізичних осіб-підприємців становить 704 гривні на місяць (3200 грн х 22 відсотки).

Тому, для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та віднесені до першої групи платників податку, обов’язковою є сплата єдиного внеску в сумі не менше 352 гривні щомісяця.

Однак, звертаємо увагу, що несплата такими особами єдиного внеску в мінімальному розмірі позбавляє їх права на зарахування цих періодів в повному обсязі до страхового стажу, необхідного для призначення пенсії та страхових виплат за соціальним страхуванням. Для зарахування періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу як повний місяць необхідно сплатити за місяць єдиний внесок в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, тобто 704 гривні.

У разі сплати єдиного внеску в сумі 352 гривні за місяць страховий стаж буде зараховано пропорційно, а саме 0,5 місяця, що в подальшому може вплинути на пенсію за віком та її розмір.

Законом України «Про внесення зміни до статті 40 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо порядку визначення заробітної плати для обчислення пенсії» № 1043- VIII від 29.03.2016 року передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробіток первинними документами або в разі, коли страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менш як 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Враховуючи вищевикладене, починаючи з 15.04.2016 за бажанням пенсіонера, у разі доцільності, обчислення пенсії може здійснюватись в тому числі з урахуванням заробітку за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд незалежно від перерв по 30 червня 2000 року - за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами. Згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення/перерахунку пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник чи особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших .причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки партій та рухів, громадських об’єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсій.
Звертаємо увагу керівників підприємств, установ, організацій на необхідності дотримання вимог щодо збереження архівних документів та порядку їх передачі до архівних установ у випадках ліквідації, банкрутства, реорганізації підприємств, установ, організацій.

 

 

 

 

З метою забезпечення своєчасної виплати пенсій з урахуванням святкових та вихідних днів у січні 2017 року 21 грудня Урядом прийнято рішення, яким встановлено, що частково пенсію за січень 2017 року буде виплачено у грудні 2016 року.

Пенсіонерам, які отримують пенсію через банківські установи і мають дату виплати пенсії з 4 по 15 січня 2017 р. включно, пенсія на їх банківський рахунок буде зарахована у період з 27 по 29 грудня.

Пенсіонерам, які отримують пенсію через поштові відділення і мають дату виплати пенсії з 4 по 10 січня 2017 р. включно, пенсія буде виплачуватися починаючи з 27 грудня.

Пенсіонерам, які з різних причин не зможуть отримати пенсію за січень 2017 року на поштових відділеннях в останні дні грудня, зможуть отримати її починаючи з 5 січня.

Для пенсіонерів, які отримують пенсію через банківські установи і мають дату виплати пенсії з 16 по 25 січня або через поштові відділення і мають дату виплати пенсії *>з 11 по 25 січня пенсія буде виплачуватись в звичайному режимі в установлені дати виплати.

З усіх питань, повязаних з виплатою пенсій, пенсіонери можуть звертатись до Контакт-центру Пенсійного фонду України 0-800-503-753 (зі стаціонарних телефонів - безкоштовно), або до Ужгородського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Закарпатської області за телефоном 64-37-02.

 

1.Цей Проект Закону України  розроблено у рамках виконання положень Коаліційної угоди депутатських фракцій у Верховній Раді України VIII скликання та Програми діяльності Кабінету Міністрів України, і схваленої постановою Верховної Ради України   від 11.12.2014 № 26–VIII, а також на виконання абзацу другого пункту 4 Розділу ІІІ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення” № 213 від 02.03.2015.

2. Метою проекту акта є створення справедливої системи пенсійного забезпечення шляхом переходу на єдиний принцип нарахування пенсій.

Проект акта передбачає призначення всіх видів пенсій за нормами єдиного закону, а також скасування спеціальних пенсій, крім спеціальних пенсій для військовослужбовців.

Проектом акта пропонується пенсію державним службовцям, працівникам органів місцевого самоврядування, податківцям, митникам, прокурорам, суддям та науковим і науково-технічним працівникам призначати на загальних підставах з 1 січня 2016 року, у зв’язку з чим внесено зміни до Закону № 213 від 02.03.2015.

Призначені до 1 січня 2016 року спеціальні пенсії, виплачуватимуться у розмірах, визначених законодавством, яке діяло до вказаної дати.

За сплату державними службовцями підвищеної ставки внеску                      (2,5 відсотка) передбачається виплачувати при виході на пенсію за віком разову компенсацію за стаж державної служби не менше 10 років, наявний в особи на       1 січня 2016 року, розмірах 10, 15 ,20 - прожиткових мінімумів для працездатних осіб в залежності від стажу роботи.

З 1 січня 2016 року державні службовці, працівники органів місцевого самоврядування, податківці, митники, прокурори, судді, наукові і науково-технічні працівники сплачуватимуть підвищену ставку внеску (2,5 відсотка від зарплати), яку спрямовуватимуть до Накопичувального пенсійного фонду.

Пропонується з 1 січня 2016 року запровадити накопичувальну професійну пенсійну програму накопичувальної системи пенсійного страхування для осіб, яким виповнилося не більше 35 років, та які зайняті на:

роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах;

посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років;

незалежно від віку для державних службовців, працівників органів місцевого самоврядування, податківців, митників, прокурорів, суддів та наукових і науково-технічних працівників.

Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної професійної пенсійної програми для вказаних категорій осіб стануть підвищенні розміри страхового внеску, які сплачуватимуться:

-        роботодавцем на користь працівників, зайнятих на:

роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 15 відсотків (вихід на пенсію на 10 років раніше);

на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, у розмірі 7 відсотків (вихід на пенсію на 5 років раніше).

на роботах та посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років, у розмірі від 4,2 відсотків до 6 відсотків (вихід на пенсію незалежно від віку за наявності 30 років вислуги);

-        працівником – державними службовцями та прирівняними до них особами, а також прокурорами, суддями та науковими і науково-технічними працівниками у розмірі 2,5 відсотків від зарплати.

Підвищений розмір внеску спрямовуватиметься до Накопичувального пенсійного фонду з метою інвестування залучених коштів у економіку держави.

Запровадження професійної пенсійної системи дозволить формувати заощадження, якими особа зможе скористатися до досягнення загального пенсійного віку у разі:

наявності необхідної тривалості спеціального та страхового стажу роботи і досягнення певного віку;

наявності необхідної вислуги років. А також особа зможе скористатися власними накопиченнями після досягнення пенсійного віку, незалежно від умов виплати пенсії із солідарної системи.

З 1 січня 2017 року запроваджується другий рівень системи пенсійного забезпечення.

Учасниками накопичувальної системи пенсійного страхування будуть особи, яким на вказану дату виповниться не більше 35 років. Водночас надається право застрахованим особам, яким станом на 1 січня 2017 р. виповниться не більше 55 років добровільно прийняти рішення до 1 січня 2018 р. щодо добровільної участі у накопичувальній системі пенсійного страхування.

Розмір внеску у перший рік становитиме 2 відсотка та щороку збільшуватиметься на один відсоток, до досягнення 7 відсотків.

По мірі збільшення розміру внеску для застрахованої особи, починаючи з 2018 року, відповідно зменшуватиметься розмір єдиного внеску для роботодавця, тобто відбудеться частковий перерозподіл сплати розміру єдиного внеску від роботодавця до працівника (по 1 відсотку щорічно), і вже у 2022 році ставка єдиного внеску для роботодавця буде зменшена на 5 відсотків.

Законопроектом пропонується звільнити солідарну систему від невластивих для неї виплат шляхом перекладення на Державний бюджет України фінансування:

доплат до мінімального розміру пенсій (різниця між розміром пенсії виходячи із тривалості страхового стажу і заробітку та мінімальним розміром пенсійної виплати) щодо пенсій, які будуть призначатися після 1 січня 2016 року. При цьому, Пенсійний фонд України продовжуватиме фінансувати вказані витрати щодо пенсій, які призначені до 01.01.2016;

дострокових пенсій за віком за вислугу років;

доплат, обумовлених існуванням пільгових пенсій;

втрат за працюючих інвалідів та підприємств УТОГ, УТОС;

поліпшення матеріального становища інвалідів війни.

3.Реалізація проекту акта дозволить поступово уніфікувати обчислення спеціальних пенсій в єдиному законі, а також запровадити накопичувальну систему пенсійного страхування, в тому числі за відповідними професійними пенсійними програмами для працівників, які, зокрема, мають право на призначення пенсії на пільгових умовах та за вислугу років з поступовим скороченням доступу до вказаних пільгових пенсійних систем.

Передбачається, що поступове запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування за відповідними професійними пенсійними програмами дозволить звільнити солідарну систему від невластивих для неї виплат.

При визначенні порядку виплати пенсій з 1 квітня 2015 року щодо  обмеження виплати пенсій працюючим пенсіонерам, передбачені Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення” (далі - Закон),  не застосовуються, зокрема, протягом особливого періоду до пенсій, що призначені особам, які проходять військову службу або перебувають на посадах:

-  у Міністерстві оборони України, Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України, Генеральному штабі України, Збройних Силах України (в тому числі військових комісаріатах);

-  в центральних апаратах та територіальних органах Міністерства внутрішніх справ України, Державної спеціальної служби транспорту, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Управлінні державної охорони України, Державної пенітенціарної служби України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, органах військової прокуратури;

- Апараті Ради національної безпеки і оборони України.

  Підтвердження проходження військової служби або роботи на посадах в органах, зазначених в пункті 3 Закону здійснюється на підставі трудових книжок,  довідок (витягів з наказів), в тому числі наявних в матеріалах пенсійних справ.

У разі потреби, такі документи надаються додатково.

  Щодо  осіб, які беруть участь в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об’єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні цих об’єктів у разі захоплення, відбитті спроб насильницького заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, то підтвердження зазначених фактів здійснюється на підставі довідок, виданих органом, в складі якого особа залучається до виконання вказаних завдань. При цьому, виплата пенсії здійснюється в повному обсязі на період участі у зазначених вище заходах, підтверджений відповідними документами.

На етапі становлення України, як демократичної, правової держави та розбудови в ній громадянського суспільства, особливого значення набуває розвиток інституту звернень громадян, як невід’ємної складової захисту прав і свобод людини та громадянина.

У Конституції України визнано, що людина є найвищою соціальною цінністю в Україні; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави; права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними, а їх зміст та обсяг при прийнятті нових законів або внесенні до них змін не може бути звужений (статті 3, 21, 22 Конституції України)

Право на звернення є важливим конституційно-правовим засобом захисту та однією із організаційно-правових гарантій держави на дотримання прав і свобод громадян.

Право громадян на звернення гарантується Конституцією України. У ст. 40 Конституції України визначено право осіб та громадян направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. З аналізу даної норми виплаває, що громадянин має право звернутися як зі скаргою до вищого у порядку підлеглості органу (в т.ч. до органів Пенсійного фонду) чи посадової особи, так і до суду згідно з чинним законодавством.

Загальні засади реалізації права громадян на звернення визначено Законом України “Про звернення громадян” від 2 жовтня 1996 р. (далі — Закон). Законом встановлено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, до засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їхньої статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

При цьому Закон визначає, що під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (ст. 3). Найпоширенішими формами звернення за яким людина чи громадянин реалізує своє право на захист своїх прав та інтересів в органах Пенсійного фонду є заяви (клопотання) та скарги.

Звернення може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства. Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).

Крім того, Законом забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина.

Письмове звернення повинне бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його надходження.

Письмові звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено статтею 17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Звернення розглядаються та вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу встановлює необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.

Відповідно до ст. 22 Закону керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності зобов’язані проводити особистий прийом громадян. Усі звернення громадян, подані на особистому прийомі, підлягають реєстрації. У випадку неможливості вирішення порушених в усному зверненні питань безпосередньо на особистому прийомі вони розглядаються у тому ж порядку, що й письмові. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно за його бажанням.

У разі задоволення звернення орган або посадова особа, які прийняли неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому завдані матеріальні збитки, пов’язані з поданням і розглядом звернення, обґрунтовані витрати, понесені у зв’язку з виїздом для розгляду звернення на вимогу відповідного органу, і втрачений за цей час заробіток. Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку.

Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки, завдані неправомірними діями або рішеннями органу чи посадової особи при розгляді скарги. Розмір відшкодування моральних (немайнових) збитків у грошовому вираженні визначається судом.

Найбільш вагоме місце серед звернень громадян посідають скарги, порядок розгляду яких визначений ст. 16 Закону.

В сучасних умовах формування інформаційного суспільства важливим напрямом посилення ефективності роботи зі зверненнями громадян вбачаються заходи у рамках розвитку електронного уряду. Поширеною світовою практикою стало визнання за зверненнями, переданими через електронні системи зв'язку, певної юридичної сили.

Електронна взаємодія здатна змінити саму природу влади, зробити її більш прозорою й підконтрольною громадськості, адже кожний громадянин одержить можливість відслідковувати діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, безпосередньо вступати у взаємодію з державними службовцями без черг і зайвої бюрократії. Отже, розвиток такої форми роботи зі зверненнями громадян як електронні звернення за допомогою мережі Інтернет та електронної пошти, мають розглядатись не як допоміжний, а як один із основних напрямів у сфері вдосконалення роботи зі зверненнями громадян.